tisdag 14 juli 2009

trist väder...

Har varit ledig idag. Skönt att vara ledig men det hade ju kunnat vara lite bättre väder kan man ju tycka.
Jag tycker ju att det är så kul att baka. Har kommit in i en matbrödsfas tror jag.
Testade att göra ett matbröd som jag inte har gjort förut. Det var lite "luddigt" recept. Man skulle ta 5- 8 dl vatten och 12-15 dl mjöl (vilket mjöl fick man välja själv)Så jag höftade till det hela lite. Har ännu inte smakat det men brödet ser fint ut iallafall.
Har fixat lite i husvagnen oxå + tvättat en hel del. Vi ska ju snart åka nu. Bara 4 dagar kvar.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Ja självklart ska du få receptet :)

Fiskgryta

1 pkt torskfile (400g)
2-3 fiskbuljonstärningar
1 liter vatten
½ citron (saften)
1 krm dragon
4 potatisar
2 morötter
1 gul lök
½ purjolök
1 halv fänkål
1 burk krossade tomater
salt och peppar

smöra ett ugnsäkert fat. Skär fisken i bitar och lägg in fisken i ugnen i ca 5 min på 150 grader.

Koka upp vatten, buljonen, dragon och citronsaften. Tärna sedan ned grönsakerna potatisen, och krossade tomaterna i det kokande vattnet.

till det kan man ha aioli och bröd

Aioli

1 dl gräddfil
1 dl majonäs
2-3 pressade vitlöksklyftor
½ citron (saften)
Bland alla ingridienser.

Hoppas du ska gilla det :)
Åh va härligt med semester :) de behöver du, du jobbar och står i.. Ha en trevlig resa :) kram

Jessica sa...

Jag såg på erikas blogg att de hade förovat sig :) de va ju jätte roligt.. kram