torsdag 7 januari 2010

mmm så gott!!


Gjorde en sådan god soppa som jag bara måste dela med mig receptet av.
Den var lätt att göra och supergod! Dessutom väldigt nyttig =)

TOMAT OCH PAPRIKASOPPA

1 kg tomater
2 röda paprikor
4 vitlöksklyftor
1 rödlök
1 msk olivolja
5 dl grönsaksbuljong
2 tsk torkad timjan
salt o peppar

Sätt ugnen på 225. Dela tomaterna i halvor. Dela paprikorna och ta bort kärnhuset. Skiva vitlök och rödlök.
Lägg allt på en ugnsplåt och ringla olivolja över. Sätt in i ugnen i 20 minuter.
Mixa alla grönsaker  tills blandningen är slät. Häll över i en kastrull och späd med buljong.
Strö över timjan och låt soppan koka i 5 minuter. Smaka av med salt o peppar.

Det blir nog gott om man blandar i lite kokt pasta. Ska nog testa det nästa gång.
Den här gången bakade jag ostscones till men jag tror att det skulle passa med något gott bröd med oliver i. Det ska jag nog oxå pröva.

6 kommentarer:

Ullis sa...

Låter ju supergott! Den ska jag göra i morgon, måste bara köpa lite tomater... :)

Anneli sa...

Smarrigt vill jag lova...måste provas!
Kram
Annelie

Ullis sa...

Den var jättegod! Gjorde den till lunch och hade pasta till. Alice tyckte också om den :)
Kram

Anneli sa...

hej igen
ang. receptet på kakerna som Annamaja och Ellen gjorde så vet jag inte om det var så riktigt som dom hade gjort för de var otroligt söta, hade väldigt mycket socker i, hade läst fel som det kan bli ibland...hehe men fina var dom
men det var marängbottnar som gräddades först i formarna
socker och äggvita
sen vispade de grädde och la lite tinade jordgubbar på. enkelt och bra om man har koll på sockret...:-)
kram
annelie

Jessica sa...

mums måste verkligen testa!! :)Tack sussie :D

Sussi sa...

Hej igen!
Vilket härligt recept du bjuder på med tips omkring. Det ska jag testa på familjen i helgen kanske?
Ha det toppen /Sussi