torsdag 6 augusti 2009

Recept på chokladsnäckor


Ja visst Jessica ! Det är klart att du kan få receptet på bullarna. Smakade en när jag kom hem igår och dom var faktiskt goda!

Chokladsnäckor
5o g jäst
2 dl mjölk
200 g smör
1/2 dl socker
1 ägg
1/4 tsk salt
8 dl vetemjöl
Fyllning:
50 g smör
1 äggula
2 tsk vaniljsocker
1 dl florsocker
1/2 dl kakao
Pensling:
1 ägg uppvipsat med 1 krm salt och 1/2 tsk vatten
pärlsocker

Smula ner jästen i en liten skål. Häll på mjölken och låt stå en stund. Rör om tills jästen lösts upp. Rör ihop smör och socker i en stor bunke. Tillsätt ägget, jästmjölken, salt och vetemjöl. Arbeta ihop snabbt, inte för länge för då blir bullarna sega. Låt jäsa under duk ca 1 timme.

Blanda ihop ingredienserna i fyllningen.

Ta upp degen, knåda den lite och kavla ut den till en rektangel, ca 70 x 25 cm. Bred ut fyllningen och rulla ihop degen till en fast rulle. Skär 16 bitar, och lägg dem med den släta sidan uppåt på en plåt. Ta en pinne, t ex skaftet på en trägaffel. Placera pinnen på mitten av bullen och tryck till så hårt att den nästan går igenom degen. Då jäser bullen ut åt sidan istället, och det blir fina snäckliknande bullar. Låt dem jäsa i 1 timme och värm under tiden ugnen till 250.

Pensla snäckorna med äggvispet och strö över pärlsocker. Grädda 7-8 minuter


Ett tips: Håll koll på jäsningen. Jag tyckte att det gick fortare än en timme att jäsa andra gången. Jag kollade för sent så de hann bli lite överjästa. Men det beror ju oxå på hur varmt man har det inne


Lycka till!!


2 kommentarer:

Jessica sa...

åh så bra :) nu kan jag baka lite :) kram

malin sa...

Hur goda bullar som helst! Som sagt om du inte får plats m bullarna i eran frys så har jag plats i min;)