onsdag 6 oktober 2010

Hemma igen...

Ja, då var man hemma igen då.( Kom hem igår) Har haft en helt underbar weekend i London!!
Det är väl alltid skönt att komma hem igen men halva mig ville ändå vara kvar.
Jag gillade verkligen London. Vill väldigt gärna åka dit igen MEN vill inte bo där. Åtminstone inte i centrala London. Är alldeles på tok för stort för mig. Uppsala är precis lagom ;)

Vet inte riktigt var jag ska börja. Det är trist att jag inte har lagt in korten ännu men de kommer senare.
På fredagen kom vi dit ganska tidigt på förmiddagen. Eftersom flygplatsen låg en bit utanför så tog vi tåget till Viktoria Station. Därifrån skulle det bara vara någon kilometer till hotellet så vi beslöt oss för att gå.
Vägen dit gick genom Hyde Park. Hade ju hört att den var stor men såå stor visste jag ju inte.
Skulle vara perfekt att jogga i. Tyckte även många andra tydligen för vi såg många löparsugna människor. Även en hel del hundar och ekorrar passerade vi.
När vi lämnat av bagaget (var för tidigt för att checka in) så gick vi till en närbelägen pub för att käka lunch.
Jag käkade en supergod portion fish and chips. Mums!
Mätta och belåtna begav vi oss ut på shoppingtur. Oj oj oj så många affärer det fanns!! Vi var in i både klädaffärer, matvarubutiker och små kvartersbutiker. Den kvällen var det inte svårt att somna. Hade varit uppe sedan gryningen och hunnit med så mycket den dagen.

Lördagen kom och därmed mer shopping. Fast först åkte vi en båttur utmed Themsen. Det var verkligen sevärt. Dit tyckte vi att vi inte skulle behöva gå (Vi hade ju gått så mycket dagen innan). Så vi tog en taxi. Var lätt att få tag i en för taxibilar verkligen vimmlade det av. Och så söta de var då! Bilarna alltså =) Skulle man vilja ha här hemma. Fast de skulle nog inte passa in här.
Sedan blev det till att gå runt och kika på en massa sevärdheter som Big Ben, Westminster Abbey, Buckingham Palace m.m. Det hanns även med mer shopping den här dagen. Man ska ju passa på, eller hur ;)

På söndagen så hade vi bestämt oss för att gå till Harrods. Det måste man ju besöka när man åker till London. Otroligt så mycket pengar en del lägger ner på att handla där. Hur har de råd!!!??
Själva köpte vi bara några småprylar i teaffären där.
På vägen dit gick vi till Notting Hill. Där missade vi tyvärr en hel galleria med bra affärer för vi var där innan de hade hunnit öppna. Hann tyvärr inte gå tillbaka heller. Typiskt!!
Nej, vi letade efter blå dörrar, parkbänkar och bokaffärer eftersom vi var i Notting Hill. Men utan resultat så klart!! Ni  vet väl vad jag menar!? Från filmen med samma namn  =)
Fast det fanns ju faktiskt en bokhandel som hade inspirerat till bokhandeln i filmen men den hittade vi inte heller. =(
På kvällen så käkade vi middag på samma pub som vi käkade lunch första dagen. Fantasilöst kan tänkas men jag tyckte verkligen om den och så låg den ju i vårt "hemkvarter". Det var nog meningen att vi skulle gå dit för vi hade en väldigt trevlig kväll där. Varje lördag och söndag så hade de en dam som kom och spelade piano där. Hon var säkert över 80 år och hade spelat där i 20 år, varje helg. Med sig hade hon ett gäng i samma ålder som turades om att sjunga. Vilket järnjäng alltså!! Så kul att lyssna på dem. Många av gästerna verkade känna varandra bra. Det kändes att det var en familjär stämning där.

Måndag kom och tyvärr så var det ju sista dagen. Vi checkade ut och begav oss till Madame Tussaud´s.
Även det måste man ju besöka. Det var roligt att kika på alla figurer. Så skickligt gjorda och så verklighetstrogna. Nytt för i år (tror jag) så var det en 4-D film. Det var läckert med alla effekter.
Sedan var det en långpromenad kvar till Viktoria Station igen för att ta tåget till flyget. Kändes lite vemodigt.
Men men,jag hoppas att det inte var enda och sista gången jag var i England.

Sammanfattningen av London: Regn, bulliga taxibilar, och joggare.

Ja, just ja! Det var väl tur att det stod textat i vägen.  "Look right" "Look left" Det var lite knepigt när man inte är van vid vänstertrafik.

Bilder kommer snart hoppas jag =)

2 kommentarer:

Jessica sa...

härligt ni verkar haft det mycket kul ju :) åh madame tussarud´s va vi också på :) nu är jag nyfiken på bilder :D de måste du bara lägga upp tycker jag :D hihi.. kram

PGW sa...

London är underbart :-)

Kuriosa: Den blå dörren såldes på auktion, pengarna gick till välgörenhet av något slag. Vem som köpte den har jag inte lyckats hitta. Numera sitter en svart anonym dörr där, och ni är inte de enda som letat förgäves!