onsdag 25 november 2009

Lussebullsrecept

På begäran så lägger jag ut mitt recept på Lussebullar


ca 40 st
150 gr smör
4 dl mjölk
1 burk kesella
50 gr jäst
2 påsar saffran
0,5 tsk salt
2 dl socker
1 ägg
ca 13-14 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ägg till penslingen
Russin och/eller pärlsocker

Gör så här:
Smält smöret och blanda i mjölken och kesellan. Värm allt till fingervarmt (37 grader)
Smula jästen i en degbunke. Häll smörblandningen över jästen och rör om så att jästen löser sig.
Blanda i saffranet, saltet, sockret, ägget och rör om.
Blanda ut bakpulvret med lite av vetemjölet och häll i det. Blanda i resten av mjölet. Degen blir ganska lös men det är bättre om den är det för då riskerar inte bullarna att bli torra.
Låt degen jäsa under bakhandduk i 40 min. Det gör inget om det blir lite längre. Hellre det än för kort tid.
Baka ut degen (kommer att behöva mjöl vid utbakningen men återigen, använd inte för mycket)
Det blir ca 40 stycken lussebullar.
Låt bullarna jäsa på plåtar ca 30 min under bakhandduk. Där gör det inte heller något om tiden går över lite.
Pensla med ägg och dekorera med russin eller pärlsocker.
Grädda i 5-8 min (beroende på olika ugnar) på 250 grader
Låt dem kallna under bakhandduk.


2 kommentarer:

Jessica sa...

Tack nu kan jag baka lussebullar :) iaf försöka.. köpte du nått på fullerö?? kram

NiCAS DESiGN sa...

Jag ska testa detta imorgon, hälften med russin och hälften med socker!
Kram kram