måndag 28 november 2011

Recept på pepparkakscheesecake

JESSICA: Sifferljuset köpte jag på ett inredningsparty "Living and Room". De hade jättemycket fina saker. Jag var i Linköping på det men jag ska kolla upp om det finns någon sådan försäljare här i närheten. För isf skulle jag vilja ha ett party själv.
Här kommer receptet som du frågade om.

PEPPARKAKSCHEESECAKE

ca 25 -30 små pepparkakor
75 g smält smör

800 g philadelphiaost eller annan cream cheese
2 1/2 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1/2 tsk malen kryddnejlika
4 ägg
ca 10 pepparkakor

Glasyr:
100 g philadelphiaost eller annan cream cheese
1 dl florsocker

några pepparkakor

Sätt ugnen på 175 grader.
Kör ca 25-30 pepparkakor och smör i en matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar kant och kyl medan fyllningen görs.
Rör ihop philadelphiaosten och socker. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker, salt och kryddor och rör till en slät smet. Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.
Häll hälften av smeten i formen. Grädda i 15-20 minuter eller tills kakan har stelnat något. Lägg försiktigt ut ca 10 pepparkakor och fyll på med resten av smeten. Grädda ytterligare 35-40 minuter i nedre delen av ugnen.
Låt kakan kallna helt och lossa den försiktigt ur formen med en kniv. Kakan är godast om den får stå i kylen över natten
Blanda ihop ingredienserna till glasyren. Bred den över kakan. Dekorera med pepparkakor.

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

tack för receptet. Jag tror jag ska baka den till glöggminglet på lördag.

Jessica sa...

åh tusen tack för receptet, detta ska vi prova =) mums!!!! :D

åh om du har sånt party måste du bjuda mig ;) ler.. kramar