torsdag 26 februari 2009

God mat!

Nu har det gått några dagar igen. Fattar inte vart tiden tar vägen???

Har äntligen käkat på Kött, Kök &Bar. Har pratat om det så länge men det har inte blivit av. Igår var jag iallafall där. Var där med Tommy, Erika o Andreas.
Och du Erika, du har verkligen rätt! Det var ju jättegod mat där. Rekommenderar den verkligen.
Till er som inte varit där så kan jag berätta hur det är upplagt.
Man väljer bland olika köttbitar. Till det väljer man vad man vill ha för potatis t ex klyft potatis eller potatisgratäng. Så till det väljer man vilket tillbehör man vill ha. Det kan vara sås eller vitlökssmör eller annat. Det var svårt att välja men jag litade på Erika o tog Oxfilé, potatisgratäng o bearnaisesås. Mums!! Jag blev så mätt efteråt så jag hoppade efterrätten. Och det är verkligen inte jag. Jag älskar ju efterrätter.


På begäran så har jag lagt in ett recept på en jättegod kaka.


Chocolate chip cookie
200 g rumsvarmt smör eller margarin
1 dl strösocker
2 dl farinsocker
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 dl hackad mörk choklad
2 dl hackad mjölkchoklad


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en stekpanna i gjutjärn, ca 25 cm i diameter. ( Går bra att göra i vanlig sockerkaksform utan hål i mitten)
Rör smör, socker och farinsocker poröst. Tillsätt ägget.
Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och salt. Rör ner i smeten och blanda till en slät deg. Tillsätt chokladen
Tryck ut degen i stekpannan. Grädda i ugnen i ca 40 minuter. Låt inte kakan stå inne för länge för den fortsätter att gräddas en stund sedan den tagits ut ur ugnen.
Låt svalna på galler. Kakan kan serveras varm eller kall. Skär den i skivor och servera den som den är eller med en kula vaniljglass.
( I receptet står det även att man kan tillsätta 1 dl jordnötssmör men det har jag inte testat själv)


Och så sist men inte minst.. Ikväll är det sista delen av Knutbydramat på TV
Fast personligen så tyckte jag inte att det var så bra. Men det hör väl till att man ska ha kollat på det.
Däremot så har filmen "Män som hatar kvinnor" premiär i morgon. Den måste jag bara gå och se. Boken är ju så otroligt bra. Det kanske är någon som är sugen att gå o kolla på den med mig??

2 kommentarer:

Åsa sa...

Mmm visst är maten god på kött, kök & bar...mums... åt där förra året...blev precis som du så mätt så jag hoppade efterrätten =)
Tack för ditt inlägg i min blogg...Så nu blir det en tur till Jysk..haha...tror jag får säga till dem att jag vill ha provision snart ;-)
Kram Åsa

Jessica sa...

:) hihi har aldrig ätit på kött kök och bar :) men de ska jag nog allt prova :) hihi..


Jag tycker inte heller knutby filmen är något bra, men man kan inte slutat kika på det eftersom de är närheten av oss :)