torsdag 28 maj 2009

Kurs

Har blivit utvald till miljöombud på Lillsjögården.
Så nu har jag varit på kurs idag för att lära mig om miljö- och hälsoarbete.
Miljöbalken, egenkontroll, avfallshantering, vattenanvändning, energieffektivisering...
+ mycket annat. Det låter väl himla spännande ;)
Nja... en del av det var väl intressant kanske men... det kommer inte att bli lätt att övertyga jobbarkompisarna att vi ska börja sopsortera på allvar. Skölja ur mjölkpaketen osv.
Och släcka en massa onödiga lampor...
Men visste ni att en person i genomsnitt gör av med 170 l vatten på ett dygn!!!!
Att det var ganska vanligt att folk spolar ner nylonstrumpor i toaletten!!!!
Att man ska sortera plastfolie och plast runt t ex korv, ost, syltrefill med plastförpackningar?
Allt sånt brukar jag slänga i brännbart. Hur lätt är det att skölja ur en syltrefill?? Någon som testat? Suck, vad jobbigt det kändes.... Och jag som tycker att jag har varit ganska duktig på att sopsortera. Har stått där o sköljt ur mina schampoflaskor o sånt...
Och så ska man tänka på att inte slösa på vattnet. Vad är då viktigast kan man ju undra.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Oj vi har mycket att lära oss ser jag då allt.. haha.. :) Men nu blir de ordning på torpet :) hihi..

jag ska ringa helen på måndag. Har varit mkt denna vecka. har knappt vart hemma.

Kram

Jessica sa...

jag kommer på fredag också och jobbar, tror du jobbar då =) hihi. kram